2012. május 4., péntek

Az MLM-ről csak úgy...


A minap heves vitát olvastam az MLM rendszerű munkalehetőségekről. A vita kevésbé volt higgadt, mint amit itt most Önök olvasni fognak.

Aki hisz az MLM rendszerben az nem érti azt aki nem hisz benne, és ez visszafelé is igaz.
Az MLM rossz hírét viszont valóban nem lehet cáfolni. Ennek pedig oka van, és ezt az okot nem lehet elmaszatolni azzal, hogy rosszindulatú emberek rémhírét keltik, mert amennyi panasz és csalódás visszajelzésként érkezik a rendszerről, az túl megy már ezen a ponton. Rengetegen csalódtak benne, és ezt azért hangsúlyoznám "benne", mert a panaszok olyanoktól érkeztek, akik valamilyen formában részesei voltak.
A féligazságok hangoztatása nagyon veszélyes ám, mert sajnos ezekre a kicsike igazságokra épül az emberek meggyőzése. Mert való igaz, hogy a becsületes MLM rendszer is egy vállalkozási forma. Veszek valamit úgymond a "nagykereskedőtől", és apránként eladom mint egy kiskereskedő. Ez lehet kézzelfogható termék, vagy olyasmi is, ami felhasználhatóságot biztosít nekem, mint például egy internetes program stb.
Tökéletesen olyan az alapja mint egy hagyományos boltocskáé. Ez eddig valóban igaz. De aztán arra már nem tér ki a fáma, hogy a direkt eladás sokkal összetettebb, és nehezebb mint a hagyományos. Itt mindenképp bele kell mélyedjünk a direkt marketing, direkt eladási forma témájába, mert általában az MLM rendszerek is erre épülnek.
Igaz, hogy van aki azért vásárol egy ruhadarabot, mert meglátta a barátnőjén, és ugyanolyat szeretne, viszont arról már nem esik szó, hogy egy bolt forgalmának elenyésző hányadát teszik ki az ehhez hasonló vásárlások. A direkt eladásnak  ugyanis van egy nagyon nagy hátránya a hagyományos eladásokkal szemben ( és épp ezért soha nem fogja lekörözni azt), mégpedig az hogy nincs hozzá egy biztos háttér. Mert ha én nyitok egy boltocskát, kirakom a kirakatba az árut, akkor majd valóban az fog bejönni hozzám akinek arra az árura szüksége van. Ezzel szemben a direkt eladásban én keresem a vevőt pedig fogalmam sincs, hogy tulajdonképpen neki mire van szüksége. És ez, bármennyire csűrjük csavarjuk, több szempontból sem lehet soha olyan hatékony, mint a hagyományos kereskedelem.
Miért nem?
Ha a boltba bejön egy vevő, való igaz, hogy nem feltétlenül fog vásárolni, mert nem tetszik a minőség vagy egy másik boltban esetleg olcsóbban látta a keresett terméket, stb. De az aki már belép, biztos, hogy potenciális vásárló, mert pontosan tudja mit szeretne, és onnantól ha ügyes vagyok eladom neki az árut. Viszont mindezt eleve egy jó pozícióból teszem, mert valóban szeretne venni egy fülbevalót, valóban szánt erre pénzt, tehát az én dolgom csak az, hogy mutassak neki egy ízlésének megfelelőt.
A direkt eladásban viszont alapból hátrányosan indulok, mert olyan embereket keresek, akik egyrészt tervbe sem vették hogy olyasmit vegyenek amit én ajánlok, sőt, egyáltalán nem tervezték a költekezést, arról nem is beszélve, hogy még azt sem tudják mit árulok. Tehát kvázi, ha bevételt szeretnék, arról kell meggyőznöm valakit, hogy neki szüksége van valamire ami nélkül eddig is meg volt, azon belül pedig pont arra amit én ajánlok. További hátrány az idő. Mert még ezek után sem biztos, hogy sikerül az üzlet lebonyolítása, és amíg én egy vevővel foglalkoztam direkt módon, addig a kisboltba többen is bementek, és valószínűleg vásároltak is valamit.
A realitás az, hogy ha tejet szeretne a vevő, mert hiányzik a kávéjába, akkor arra szüksége van, lemegy a kisközértbe és megveszi. Ellenben borzasztó nehéz ha én keresek egy embert akit nem ismerek, ezért nem is tudom, hogy szereti-e a tejet, és úgy próbálom meggyőzni őt arról, hogy az finom, de a tejek közt is az én általam ajánlott a legjobb… És amíg egy óra alatt tucatnyian vettek a kisboltban belőle, hisz azért mentek oda, addig én egy embernek adtam el, vagy esetleg nem is sikerült. Soha nem lehetek olyan hatékony mint a stabil háttérrel rendelkező hagyományos kereskedés.
Mindennek ellenére ha valakit érdekel a dolog, bele lehet vágni, mert egy fizetésre való összejöhet belőle mondjuk ügynökként. Bár sajnos hozzá kell tennem, hogy  a pofátlanságig erőszakos ügynökök, már eléggé leépítették ennek az eladási formának az image-ét, és az emberek nem túlságosan szeretik, így nagyon sok ügynök sikertelen marad, azok is akik normális, becsületes módon dolgoznak.

Visszatérve az MLM-re. A csalódások sora valójában szerintem ott kezdődik, hogy könnyű meggazdagodást ígérnek a belépőknek, és a fentebb vázolt eladás technikai hátulütőkre maguknak kell rájönniük a rendszerben dolgozóknak, és ezeket a hátulütőket még fokozza valami. Az ár! Mert pénz a lelke a kereskedelemnek, legyen az bármely formáció. Mint látjuk a valós vásárlók megszerzése nem túl hatékony. Gondoljuk végig: mennyi emberhez lehet eljutni egy nap alatt, és ebből mennyi lesz a valóban vásárló? Ha neten árul az ember, még akkor is elenyésző a vásárlók száma. Ezen nincs mit mosdatni, így van, tudja mindenki. De a bevétel meg szükséges, így azt kevesebb vásárlóra kell kivetíteni, vagyis a termékek általában méreg drágák. A piacképességet pedig ez nem túlzottan segíti elő.

Ám de azért ne feledjük, hogy az MLM rendszer népszerűtlenségét a fent említett dolgok csak részben okozzák.  A fő probléma az, hogy manapság rengeteg az átverés melyet MLM rendszer mögé bújtatnak. Valójában sokszor szerintem nem is feltétlenül átverésnek indul, mégis már az elején látszik, hogy össze fog dőlni. Mégpedig a termék miatt. Ha silány, eladhatatlan termék köré épül az MLM akkor annak esélye sincs. Abba azért mélyen nem mennék bele, hogy ebben mekkora felelőssége van azoknak akik eleve rossz termékre építkeztek, és elhitették a belépőkkel, hogy az siker lesz… Az ilyen emberek nem csak a belépőket de magukat a vásárlókat is hülyének nézik, és bizonyára már eleve úgy vágnak bele az egészbe, hogy menjen amíg mehet, összeszedem a pénzt amit lehet, aztán ha a rendszer dől, had dőljön…  Viszont a pici emberek ilyenkor veszteségeket könyvelnek el, egyesek olyanokat mellyel az utolsó félretett pénzüket vesztették el.

Az MLM rendszert sokan keverik a piramisjátékkal, ahol pedig nincs is termék, és tulajdonképpen más is a felépítése, mint az MLM-é. A piramis tuti befutó ha az összedőlés a cél… De az már legyen egy másik téma…

A lényeg, hogy az MLM rendszer nem feltétlenül ördögtől való valami, viszont hozzáértőnek kell lenni ahhoz, hogy becsületes, valóban működőt találjon valaki. Manapság ez nagyon nehéz, mert a munkaerőpiac tele van ezekkel, és sajnos rengeteg az ámítás.
Bevallom, én nem vágnék bele, mert sajnos nincs olyan jó „szűrőberendezésem” ami megmutatná a valóban becsületes, működő fajtáját, így maradok tisztelettel : LBM


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése